CB radio (Citizen-Band – pasmo obywatelskie) jest analogową technologią łączności wywodzącą się z USA z lat 60/70 minionego stulecia. Należy o tym pamiętać słysząc wszelkie szumy i zakłócenia w swoim odbiorniku.
Proces strojenia anteny polega na przystosowaniu jej parametrów (najczęściej długości promiennika) do częstotliwości, na jakiej ma pracować (nadawać i odbierać fale radiowe). CB radio pracuje w zakresie 27MHz i do takiej częstotliwości zostały zaprojektowane wszystkie anteny CB (dla przykładu zakres częstotliwości pracy stacji radiowych UKF wynosi 88-108MHz i jest czterokrotnie wyższy od częstotliwości CB, dlatego w żadnym wypadku nie można używać do CB zwykłych anten radiowych).
Dokładny zakres pracy CB wynosi: od 26.960kHz – kanał 1 do 27.400kHz – kanał 40,
różnica między sąsiednimi kanałami wynosi zaś 10kHz (między niektórymi 20kHz).
Zmiana parametrów anteny (zestrojenia) o 5% (fabryczna tolerancja parametrów anteny) przy częstotliwości 27MHz daje różnicę 1350kHz, czyli przeskok z optymalnym zestrojeniem o 135 kanałów – daleko poza zakres podstawowych 40 kanałów. Dlatego tak ważne jest precyzyjne dostrojenie anteny (najlepiej dla kanału 19, czyli częstotliwości 27,180MHz).
Na parametry anteny znaczący wpływ ma sposób instalacji anteny. W przypadku anten samochodowych chodzi głównie o miejsce przyczepienia anteny oraz kąt nachylenia promiennika względem podłoża, ponieważ karoseria samochodu staje się integralną częścią anteny. Dlatego każdą antenę można precyzyjnie zestroić dopiero po zamontowaniu jej na aucie.
Nieprawdą jest fakt, że dana antena została zestrojona z konkretnym radiem (wszystkie CB radia pracują na tych samych częstotliwościach) i zmiana radia nie wpływa na parametry anteny. Prawdą jest natomiast fakt, że antenę należy ponownie zestroić po zainstalowaniu jej w innym samochodzie.
Antenę CB stroi się w oparciu o pomiar współczynnika fali stojącej SWR. Dąży się do uzyskania jak najniższego współczynnika SWR. Idealnie zestrojona antena daje wynik pomiaru SWR=1 czyli teoretycznie cała moc dostarczana do anteny z CB radia zostaje wypromieniowana w eter. W praktyce w przypadku samochodowych anten CB jako zadowalający przyjmuje się wynik pomiaru SWR<2, a wynik SWR<1,5 jako bardzo dobry.
Powrót Udostępnij [ f ]